Närmare 30 000 personer besökte museet 2022

Utgivningsdatum 10.1.2023 10.00

Cirka 29 500 personer besökte Polismuseet år 2022. Årets höjdpunkt var segern för titeln Årets museum.

– Vi är mycket nöjda med antalet besökare under hela året eftersom vi var tvungna att hålla museet stängt nästan fram till mitten av februari bland annat på grund av corona. Först efter det kunde vi återgå till normala öppethållningstider. I juni och juli gjorde vi nya besökarrekord. I juli bekantade sig närmare 7 000 besökare med museet, det vill säga nästan en fjärdedel av besökarna under hela året, berättar chef för museet, intendent Tiina Tuulasvaara-Kaleva.

Särskilt specialutställningen Den färgade sanningen – Konstbrott i Finland har varit speciellt populär och lockat grupper att bekanta sig med bedrägeriernas och konstförfalskningarnas värld.

Årets höjdpunkt var priset Årets museum 2022 som gick till Polismuseet.

– Priset är ett betydande erkännande av det långsiktiga arbetet inte bara för de anställda vid Polismuseet, utan också för hela polisen. Priset Årets museum känns särskilt bra eftersom vi är ett av Finlands minsta specialmuseer och har ett besökarantal på medelnivå.

Förberedelse av en ny specialutställning 2023

Utställningen Den färgade sanningen visas fram till den 16 december 2023. På museet förbereds redan nästa specialutställning som öppnas våren 2024.

– Vår nästa specialutställning heter Maja och Mörkö. Den presenterar polisens fordon på ett mångsidigt sätt: bilar, motorcyklar, skotrar, snöskotrar och fyrhjulingar. På specialutställningen berättar vi var namnen på polisbilsmodellerna som nämns i utställningens namn kommer ifrån. Vi utlovar doften av bränt gummi, kromglans och brummande, säger Tiina Tuulasvaara-Kaleva.

Man kan följa med förberedelsen av den nya specialutställningen på Polismuseets kanaler i sociala medier.

Polismuseet Tammerfors