Museossa lähes 30 000 vierailijaa vuonna 2022

Julkaisuajankohta 10.1.2023 10.00

Poliisimuseossa vieraili vuonna 2022 noin 29 500 kävijää. Vuoden huippuhetki oli Vuoden museo -tittelin voitto.

– Olemme erittäin tyytyväisiä koko vuoden kävijämäärään, sillä jouduimme pitämään museon suljettuna lähes helmikuun puoliväliin asti muun muassa koronasulun takia. Vasta tämän jälkeen pääsimme palaamaan normaaliin aukioloon. Kesä- ja heinäkuussa teimmekin sitten uudet kävijäennätykset. Heinäkuussa museoon tutustui lähes 7 000 vierasta, eli melkein neljännes koko vuoden kävijöistä, kertoo museon johtaja, intendentti Tiina Tuulasvaara-Kaleva.

Varsinkin erikoisnäyttely Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa on ollut erityisen suosittu ja houkutellut ryhmiä tutustumaan huijausten ja taideväärennösten maailmaan.

Vuoden huippuhetki oli Poliisimuseon saama Vuoden museo 2022 -palkinto.

– Palkinto on merkittävä tunnustus pitkäjänteistä työstä paitsi Poliisimuseon työntekijöille, myös koko poliisille. Vuoden museo -palkinto tuntuu erityisen hyvältä, sillä olemme Suomen pienimpiä erikoismuseoita ja kävijämäärältämme keskitasoa.

Vuonna 2023 uuden erikoisnäyttelyn valmistelua

Väritetty totuus -näyttely on esillä 16.12.2023 asti. Museossa valmistellaan jo seuraavaa erikoisnäyttelyä, joka avautuu keväällä 2024.

– Seuraava erikoisnäyttelymme on nimeltään Maijat ja möröt. Se esittelee monipuolisesti poliisin ajoneuvoja: autoja, moottoripyöriä, skoottereita, moottorikelkkoja ja mönkkäreitä. Erikoisnäyttelyssä kerromme, mistä tulevat näyttelyn nimessäkin mainitut poliisiautomallien nimitykset maija ja mörkö. Luvassa on kumin käryä, kromin kiiltoa ja pärinää, Tiina Tuulasvaara-Kaleva lupaa.

Uuden erikoisnäyttelyn valmistelua voi seurata Poliisimuseon sosiaalisen median kanavilla.