Navigeringsmeny

Ota yhteys tieto- ja kuvapalveluumme ennen hinnastopalaa sisältö ruotsi

Kontakta vår informations- och bildtjänst

Har du ett föremål som berör polisen eller ett fotografi som du skulle vilja ha mer information om? Letar du efter bilder som anknyter till polisens historia?

Vår informations- och bildtjänst hjälper: vi letar fram information och bilder från våra arkiv och hjälper dig framåt till andra informationskällor.

Vi betjänar och hjälper

Från Polismuseets informations- och bildtjänst kan du fråga efter information om föremål och bilder med anknytning till Finlands polis eller om olika skeden för polisinrättningen på din ort. Du kan också köpa engångsrättigheter till att använda bilder och filmer som hör till våra samlingar.

Vår informations- och bildtjänst är avgiftsbelagd. I prislistan nedan finns tjänsternas grundpris. Noggrannare information får du från museet.

Du når oss per e-post på adressen [email protected]

Hinnasto tieto- ja kuvapalvelun hinnasto sisältö ruotsi

Informations- och bildtjänstens prislista

• Expertuppdrag, som att samla information: 86,80 €/timme (inklusive moms)
  • Engångsrättigheter till att använda ett fotografi som hör till Polismuseets samlingar: 70,00 € (inklusive moms)
  • Engångsrättigheter till att använda en film som hör till Polismuseets samlingar: 210,00 € / påbörjad minut (inklusive moms)

Ota yhteys tieto- ja kuvapalveluumme hinnastopalan jälkeen sisältö ruotsi

Information om föremål och bilder

Om du vill ha information om ditt föremål eller fotografi, skriv åtminstone följande uppgifter i e-postmeddelandet:

• så exakta uppgifter som möjligt om föremålets eller bildens bakgrund och detaljer
  • fotografier
  • till vilket ändamål letar du information
  • dina egna kontaktuppgifter.

Observera att det finns mycket information om polisuniformer på vår webbutställning Från knäbyxor till overall. På webbplatsen för det riksomfattande specialmuseet för vägtrafik, Mobilia finns information på finska om polisens fordon.

Webbutställning om polisuniformer

Information om fordon finns på Mobilias webbplats (på finska)

Hjälp vid släktforskning

I våra arkiv finns endast begränsat och sporadiskt information om enskilda poliser och deras karriärer. I första hand är det bättre att leta efter sådan information i Riksarkivet.

Om du söker information om en person, till exempel om en polis i släkten, blir sökandet lättare om du har:

• personens fullständiga namn
  • födelsedag och/eller dödsdag
  • tjänstgöringsplatser och tider.

Nu kan du också bekanta dig med den information som finns på webbsidan Utredning av polisens arkivmaterial på vår finskspråkiga webbplats.

Till Riksarkivets webbsida

Till sidan Utredning av polisens arkivmaterial (på finska)

Bildbeställning från våra samlingar

Vi skickar avgiftsbelagda kopior på bilder och filmer från våra samlingar. Mot betalning får du engångsrättighet att publicera det dokument som du har beställt. Berätta vilken slags bild eller film du letar efter och till vilket ändamål, så söker vi i våra databaser och meddelar dig hurudant material du kan få till ditt bruk.

Titta ändå först i bildbanken på vår webbsida: bilderna som finns där kan du använda gratis i exempelvis tidningsartiklar och föredrag som anknyter till polisens historia och Polismuseet. Anteckna alltid källan alltså Polismuseets samlingar, när du använder bilden.

Du hittar bilder med polistema även i söktjänsten Finna.fi. Finna.fi är en gemensam tjänst för museer, arkiv och bibliotek.

Till bildbanken

Till Finna.fi-söktjänsten

Vill du skänka material till Polismuseet?

Om du vill erbjuda ett föremål eller material till Polismuseets samlingar ska du kontakta museet på förhand. Skicka inte föremål eller material till museet utan att komma överens om det på förhand.

Vi tar endast emot donationer, vi betalar alltså inte för föremål eller material.

Vi sköter om att det material som ingår i museets samlingar dokumenteras och förvaras. Vi kan inte ställa fram alla föremål eller annat material som hör till våra samlingar som delar av utställningar. De som besöker museet ser alltså nödvändigtvis inte det donerade materialet.

Ota yhteys tieto- ja kuvapalveluumme linkkilista oikea palsta ruotsi

Verkkonäyttelyt banneri ruotsi

Kuvapankki banneri ruotsi