Besökarrekord på Polismuseet: cirka 42 000 besökare bekantade sig med museet 2023

Utgivningsdatum 15.1.2024 10.05

Specialutställningen "Den färgade sanningen – Konstbrott i Finland" som avslutades i december 2023 drog alla tiders rekordpublik till Polismuseet. Nästa tillfälliga utställning öppnas våren 2024.

Cirka 42 000 personer besökte Polismuseet 2023. Det föregående besökarrekordet slogs 2017, då antalet besökare uppgick till nästan 31 500.

– Besökarsiffrorna för utställningen Den färgade sanningen som öppnades under coronatiden steg fint på slutet. Under två och ett halvt år hann över 90 000 museibesökare se utställningen. Vår specialutställning lockade både grupper och enskilda besökare att bekanta sig med bedrägeriernas och konstförfalskningarnas värld, berättar museets chef, intendent Lauri Haavisto.

Våren 2024 intas rummet för Polismuseets tillfälliga utställningar av en ny utställning, "Maja och Mörkö – Polisfordon i terräng och trafik". Den presenterar på ett mångsidigt sätt polisens fordon: bilar, motorcyklar, skotrar, snöskotrar och fyrhjulingar. Utställningen öppnas i slutet av april.

Ändringar i spelrummet

Utöver rummet för de tillfälliga utställningarna förnyas också Polismuseets spelrum.

– Många spel har blivit gamla. Vår avsikt är att istället planera något annat intressant. Vad det är vet vi ännu inte exakt. Vi vet inte heller när det förnyade rummet öppnas. I rummet kan ordnas till exempel småskaliga tillfälliga utställningar eller eventuellt ställas ut brottshistoriska föremål.

– Bredvid spelrummet i Kino kan museibesökarna fortfarande titta på filmer med polistema. Kino får ett nytt program under våren och där ser man säkert fartfylld och skicklig körning med polisfordon, lovar Lauri Haavisto.

Välkommen till Polismuseet även 2024 – sevärdheter och upplevelser för alla åldrar!

Polismuseet Tammerfors