Poliisimuseossa kävijäennätys: noin 42 000 vierasta tutustui museoon vuonna 2023

Julkaisuajankohta 15.1.2024 10.05

Joulukuussa 2023 sulkeutunut erikoisnäyttely "Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa" veti Poliisimuseoon kaikkien aikojen ennätysyleisön. Seuraava vaihtuva näyttely avautuu keväällä 2024.

Poliisimuseossa vieraili vuonna 2023 noin 42 000 kävijää. Edellinen kävijäennätys tehtiin vuonna 2017, jolloin kävijöitä oli lähes 31 500.

– Korona-ajan puristuksissa avattu Väritetty totuus -näyttely kiihdytti komeasti loppuun. Näyttelyn ehti nähdä kahden ja puolen vuoden aikana yli 90 000 museovierasta. Erikoisnäyttelymme houkutteli niin ryhmiä kuin yksittäisiä kävijöitä tutustumaan huijausten ja taideväärennösten maailmaan, kertoo museon johtaja, intendentti Lauri Haavisto.

Keväällä 2024 Poliisimuseon vaihtuvien näyttelyiden tilan valtaa uusi näyttely, "Maijat ja möröt – Poliisin ajoneuvoja maastossa ja maanteillä". Se esittelee monipuolisesti poliisin ajoneuvoja: autoja, moottoripyöriä, skoottereita, moottorikelkkoja ja mönkijöitä. Näyttely avautuu huhtikuun lopussa.

Pelitilaan muutoksia

Vaihtuvien näyttelyiden tilan lisäksi Poliisimuseossa uudistuu myös pelitila.

– Monet pelit ovat nyt tulleet tiensä päähän. Tarkoituksemme on suunnitella tilalle jotain muuta kiinnostavaa. Mitä se on, emme osaa vielä ihan tarkalleen sanoa. Myös aikataulu on vielä avoin, milloin uudistettu tila avautuu. Tilaan voi tulla esimerkiksi pienimuotoinen vaihtuva näyttely tai mahdollisesti rikoshistoriallista esineistöä.

– Pelitilan vieressä Kinossa museokävijät voivat katsella edelleen poliisiaiheisia filmejä. Kino saa uuden ohjelmiston kevään aikana, ja siellä nähdään varmasti vauhdikasta ja taidokasta ajoa poliisiajoneuvoilla, Lauri Haavisto lupaa.

Tervetuloa Poliisimuseoon myös vuonna 2024 – nähtävää ja elämyksiä on kaikenikäisille!