Välkommen till Polismuseet på sportlovet – vecka 9 har vi öppet längre än normalt på vardagarna

Utgivningsdatum 13.2.2024 13.10

Söker du intressanta aktiviteter för sportlovet? Besök Polismuseet i Tammerfors!

Museet finns i Hervanta i Tampere och det är gratis inträde för alla. Museet presenterar finska polisens historia och verksamhet från medeltiden till i dag.

– På Polismuseet kan du till exempel sätta dig i en polisbil, ta en bild av dig själv i registreringsstolen för misstänkta och titta på gamla polisfilmer. Vi har också en barnavdelning där våra små besökare kan klä sig i en polisuniform, berättar forskaren Maritta Jokiniemi.

Under sportlovsveckan i Tammerforsområdet 26.2–3.3 är museet öppet en timme längre än normalt på vardagarna, det vill säga klockan 10–16 från tisdag till fredag. Lördag 2.3 har vi öppet klockan 12–17. Museet är stängt måndagar och söndagar.

Vi bygger som bäst specialutställningen "Maja och Mörkö – Polisfordon i terräng och trafik", som öppnas i slutet av april. Av denna orsak är en del av museilokalerna inte tillgängliga. Museets permanenta utställning och barnavdelningen Pokela kan besökas som vanligt.

Polismuseet Tammerfors