Lauri Haavisto från Krigsmuseet har valts till intendent för Polismuseet

Utgivningsdatum 11.4.2023 9.10

Lauri Haavisto blir Polismuseets intendent, det vill säga museets chef. Han tillträder den 1 juni 2023. Han kommer till Polismuseet från att ha fungerat som utställningschef vid Krigsmuseet.

Haavisto har tidigare arbetat med olika uppgifter vid Krigsmuseet, som är en del av Försvarshögskolan. Dessutom har han arbetat som forskningsdirektör vid Finlands Artillerimuseum. Till utbildningen är Haavisto filosofie magister.

– Arbetet på Polismuseet är höjdpunkten på min karriär hittills. Jag får arbeta med sakkunnig personal på ett intressant museum som i fjol valdes till Årets museum. Det är en stor ära att få vara med i en sådan gemenskap, säger Lauri Haavisto.

– Museerna är en viktig del av vårt samhälles funktion, eftersom de berättar Finlands och finländarnas historia ur olika perspektiv. På så sätt ger de oss verktyg för att förstå både historia och nutid.

Polismuseets direktörspost blir ledig eftersom föregående intendent Tiina Tuulasvaara-Kaleva går i pension.

Polismuseet Tammerfors