Fantastiska åkdon på Polismuseet – den nya specialutställningen presenterar polisens fordon

Utgivningsdatum 25.4.2024 10.25

På specialutställningen Maja och Mörkö utställs bland annat världens snabbaste polismotorcykel och polisbilar från olika årtionden.

Polisen rör sig på land, i vattnet och i luften – på små gator i städerna, på landsvägar, i fjäll och i vattenområden. På Polismuseets nya specialutställning "Maja och Mörkö – Polisfordon i terräng och trafik" kan man bekanta sig med polisens bilar, motorcyklar, skotrar, snöskotrar och fyrhjulingar.

– På vår utställning finns till exempel Saab 99 som är bekant för många, men också mer sällsynta polisfordon, såsom världens snabbaste polismotorcykel, Kawasaki Ninja H2 SX. Det äldsta fordonet på utställningen är Renault Goélette från 1962, som en gång i tiden användes av polisen i Tammerfors och slutligen av klovnen Pelle Hermanni i barnprogrammet med samma namn på TV2, berättar Juha Vitikainen, forskare vid Polismuseet.

– Majan som nämns i specialutställningens namn, det vill säga en patrullbil av paketbilsmodell, är också utställd och museibesökarna kan stiga in och sätta sig i bilen. Det andra fordonet som nämns i utställningens namn, det vill säga Mörkö, finns inte på museet, men vi presenterar det i ord och bilder. Mörkö är smeknamnet på ett mörkt manskapstransportfordon med förstärkt yta som används av poliser som har i uppgift att hantera folkmassor.

Fordon och trafiksäkerhet

Polisen i Finland tog i bruk sina första bilar redan i början av 1900-talet, men först på 1960-talet blev bilarna så vanliga att det i slutet av årtiondet fanns åtminstone en polisbil i varje polisdistrikt. Ännu då kunde en del av poliserna utföra tjänsteuppdrag med egen bil eller till och med taxi.

Bilburna medborgare sysselsatte polisen och det förekom många trafikolyckor.

– På 1960-talet hade polisen fullt upp med att bevaka medborgare som körde med gasen i botten, eftersom många uppskattade en effektiv motor mer än trafiksäkerhet. Polisen lyckades skaffa fordon med hjälp av medborgarinsamlingar och donationer och kunde på så sätt effektivera trafikövervakningen. Det krävdes naturligtvis också lagstiftningsåtgärder, såsom hastighetsbegränsningar och tvång att använda säkerhetsbälte, för att förbättra trafiksäkerheten, säger Maritta Jokiniemi, forskare vid Polismuseet.

Numera är polisens patrullbilar som rörliga kontor. De har datorer och nätverksanslutningar samt radar och kamerautrustning.

– Bilarna har också ett system som utvecklats i Finland med hjälp av vilket polispatrullen får ett meddelande från Revika-enheten om den mötande bilen inte har besiktats, ingen skatt eller försäkring har betalats för den eller om fordonet är efterlyst, fortsätter Jokiniemi.

Historia och nutid

På Polismuseets utställning Maja och Mörkö lär sig besökaren om såväl polisfordonens historia som nuläget. I polisens fordonspark ingår numera till exempel bepansrade fordon, bilar utrustade för brottsplatsundersökning, snöskotrar, vattenskotrar och obemannade luftfarkoster.

– På utställningen berättar vi också om polisens körutbildning och hur den utvecklas. Förutom ett fordon som lämpar sig för arbetsuppgiften behövs alltid även en yrkeskunnig förare bakom ratten, påminner Jokiniemi och Vitikainen.

Polismuseet i Tammerfors är gratis och öppet för alla. Specialutställningen Maja och Mörkö lämpar sig för museibesökare i alla åldrar.

– Välkommen att beundra fantastiska åkdon och bekanta dig med polisfordonens intressanta historia. På vår barnavdelning finns många olika aktiviteter för familjens minsta: barnen kan till exempel klä sig i polisoveraller och leva sig in i olika polisuppgifter.

Polismuseets alla utställningstexter finns på finska, svenska och engelska.

Utställningen Maja och Mörkö är öppen 26.4.2024–4.12.2027.

Polismuseet Startsidans stor nyhet Tammerfors