Upeita menopelejä Poliisimuseossa – uusi erikoisnäyttely esittelee poliisin ajoneuvoja

Julkaisuajankohta 25.4.2024 10.25

Maijat ja möröt -erikoisnäyttelyssä on nähtävillä muun muassa maailman nopein poliisimoottoripyörä ja eri vuosikymmenten poliisiautoja.

Poliisi liikkuu maalla, vedessä ja ilmassa – niin kaupunkien pikkukaduilla, maanteillä, tuntureilla kuin vesialueilla. Poliisimuseon uudessa erikoisnäyttelyssä "Maijat ja möröt – Poliisin ajoneuvoja maastossa ja maanteillä" pääsee tutustumaan poliisin autoihin, moottoripyöriin, skoottereihin, moottorikelkkoihin ja mönkijöihin.

– Näyttelystämme löytyy esimerkiksi monille tuttu Saab 99, mutta myös harvinaisempia poliisiajoneuvoja, kuten maailman nopein poliisimoottoripyörä, Kawasaki Ninja H2 SX. Vanhin näyttelyssä nähtävä ajopeli on vuosimallin 1962 Renault Goélette, joka oli aikanaan Tampereen poliisin käytössä ja päätyi lopulta TV2:n Pelle Hermannin autoksi, kertoo Poliisimuseon tutkija Juha Vitikainen.

– Erikoisnäyttelyn nimessä mainittu maija eli pakettiautomallinen partioauto on myös esillä, ja museovieraat voivat kiivetä sen kyytiin istumaan. Toinen näyttelyn nimessä mainittu ajoneuvo eli mörkö ei ole museossa paikalla, mutta esittelemme sen sanoin ja kuvin. Mörkö on lempinimi joukkojenhallintapoliisin tummalle kuorisuojatulle miehistönkuljetusautolle.

Kalustoa ja liikenneturvallisuutta

Suomen poliisi sai käyttöönsä ensimmäiset autot jo 1900-luvun alussa, mutta vasta 1960-luvulla autot yleistyivät niin, että vuosikymmenen lopulla jokaisessa poliisipiirissä oli edes yksi poliisiauto. Edelleen osa poliiseista saattoi lähteä suorittamaan virkatehtävää omalla autolla tai jopa taksilla.

Autoilevat kansalaiset työllistivät poliisia, ja liikenneonnettomuuksia oli paljon.

– Poliisilla oli 1960-luvulla täysi työ kaahailevien kansalaisten paimentamisessa, sillä monet arvostivat enemmän tehokasta moottoria kuin liikenneturvallisuutta. Poliisi sai kansalaiskeräysten ja autolahjoitusten avulla hankittua ajoneuvoja ja näin tehostettua liikennevalvontaa. Tarvittiin tietenkin myös lainsäätäjän toimia, kuten nopeusrajoituksia ja turvavyöpakko, jotta tiellä liikkumisesta tuli turvallisempaa, sanoo Poliisimuseon tutkija Maritta Jokiniemi.

Nykyisin poliisin partioautot ovat kuin liikkuvia toimistoja. Niissä on tietokoneet ja verkkoyhteydet sekä tutkat ja kameralaitteistot.

– Autoissa on myös Suomessa kehitetty järjestelmä, jonka avulla poliisipartio saa Revika-laitteelta ilmoituksen, jos vastaantulevaa autoa ei ole katsastettu, siitä ei ole maksettu veroja tai vakuutusta tai ajoneuvolla on niin sanotusti haku päällä, Jokiniemi jatkaa.

Historiaa ja nykypäivää

Poliisimuseon Maijat ja möröt -näyttelyssä museovieras saa tietoa sekä poliisin ajoneuvojen historiasta että nykytilanteesta. Poliisin kalustoon kuuluu nykyään esimerkiksi panssaroituja ajoneuvoja, rikospaikkatutkinnan käyttöön varustettuja autoja, moottorikelkkoja ja vesijettejä sekä miehittämättömiä ilma-aluksia.

– Kerromme näyttelyssä myös poliisin ajokoulutuksesta ja sen kehittymisestä. Aina tarvitaan paitsi työtehtävään sopiva kulkuneuvo, myös ammattitaitoinen kuljettaja ratin taakse, Jokiniemi ja Vitikainen muistuttavat.

Poliisimuseo on kaikille avoin ja ilmainen museo Tampereella. Maijat ja möröt -erikoisnäyttely sopii kaikenikäisille museovieraille.

– Tervetuloa ihastelemaan upeita menopelejä ja tutustumaan poliisiajoneuvojen mielenkiintoiseen historiaan. Lasten osastoltamme löytyy monenlaista tekemistä perheen pienimmille: lapset voivat esimerkiksi pukeutua poliisihaalareihin ja eläytyä erilaisiin poliisitehtäviin.

Maijat ja möröt -näyttely on avoinna 26.4.2024–4.12.2027.

Etusivun uutinen Poliisimuseo Tampere