21 500 personer besökte museet 2021

Utgivningsdatum 26.1.2022 15.53

Cirka 21 500 personer besökte Polismuseet år 2021. På grund av coronavirusepidemin var museet ibland helt stängt och emellanåt var besökarantalet begränsat.

– Vi är nöjda med antalet besökare, coronaåret var en utmaning även för oss. En del av året hade vi helt stängt och ibland begränsades besökarantalet och museibesökarna måste boka en besökstid i förväg. Det fanns sammanlagt 14 olika coronameddelanden för museibesökarna på Polismuseets dörr, berättar chef för museet, intendent Tiina Tuulasvaara-Kaleva.

Den tillfälliga utställningen ”Den färgade sanningen – Konstbrott i Finland” som öppnade våren 2021 har varit mycket populär och lockat i synnerhet vuxengrupper.

– Vi har fått mycket positiv respons på den nya utställningen. För oss är det väldigt viktigt att museibesökarna är nöjda med sitt besök, då har vi lyckats.

Det virtuella museet är alltid öppet

År 2022 öppnar inga nya utställningar i museet, utan museets forskare koncentrerar sig på det grundläggande arbetet som inte nödvändigtvis syns för allmänheten.

– Vi sparar föremål, bilder, filmer och annat material med anknytning till polisens historia. Endast en liten del av det material som hör till våra samlingar visas på utställningarna. Dessutom undervisar museets forskare polisstuderande och berättar om polisens historia och dess kopplingar till den nuvarande polisverksamheten. Vi koordinerar också polisens historiska och traditionella verksamhet i Finland, till exempel ordnar vi möten med polisinrättningarnas museikontaktpersoner, säger Tuulasvaara-Kaleva.

– I år fortsätter vi med att förnya Kriminalmuseets samling och utställning. Kriminalmuseet blev en del av Polismuseet 2019 och sammanslagningen har varit ett omfattande projekt som fortsätter.

Polismuseet är tillsvidare stängt på grund av coronasituationen. Du kan dock bekanta dig med museet genom en virtuell rundtur, besöka webbutställningar och titta på videor på museets YouTube-kanal. Följ oss i de sociala medierna!