Utställningen Ordningen bryter samman 1917 öppnas på Polismuseet

Utgivningsdatum 4.5.2017 11.00

Självständighetsjubileumsårets specialutställning Ordningen bryter samman 1917 - När hatet blev en dygd och hämnden en förtjänst öppnas för publiken fredagen den 5 maj 2017.

Utställningen berättar om händelserna under Finlands det år Finland blev självständigt och särskilt om vilken betydelse en polis som åtnjuter medborgarnas förtroende har i det organiserade samhället.

År 1917 var fyllt med politisk agitation och rykten som spreds utan någon hänsyn för sanningen. Efter den ryska revolutionen i mars hade finländarna ingen gemensam uppfattning om vem som hade makt att upprätthålla ordningen. Landet delades i tu och de motsatta grupperna började grunda garder för att ta hand om sin säkerhet.

Polismuseets intendent Tiina Tuulasvaara-Kaleva anser att utställningen är aktuell även i det samhälleliga läget i dagens Finland.

– Jag hoppas att utställningen får människor att förstå vad ett skarpt motsättningsförhållande som värst kan leda till, säger Tuulasvaara-Kaleva.

Specialutställningen ger också en inblick i hur polisen i Finland har utvecklats från kaoset i början av självständighetstiden till dagens situation: för hundra år sedan var poliserna skrämmande ämbetsmän, idag väktare av vardagen som åtnjuter medborgarnas stöd. En webbutställning som öppnas i slutet av året kommer att ge en närmare inblick i faserna för polisen i det självständiga Finland.

Utställningen förevisar även sällsynta polisuniformer, så som den så kallade Bobrikovuniformen som under förryskningen symboliserade förtrycket och vapenrocken från Saxaniemi polisskola som hösten 1917 grundades i Borgå i hemlighet.

Självständighetsjubileets specialutställning håller öppet till slutet av 2019.

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor