Polismuseet öppnar igen den 1 februari - barnavdelningen har förnyats

Utgivningsdatum 1.2.2019 9.52

Polismuseet öppnar återigen för allmänheten den 1 februari, efter en paus på ett par månader. Under pausen har museets barnavdelning, poliskammaren Pokela flyttat till en ny plats. Dessutom togs den gamla permanenta utställningen ned, och i stället för den öppnar den nya permanenta utställningen Polisen på plats! till sommaren.

Den förnyade poliskammaren Pokela bjuder barnbesökarna på nyheter, men även gamla, välbeprövade saker att bekanta sig med.

- Till exempel har den stora serieväggen i Pokela uppdaterats, eftersom en organisationsreform har genomförts i poliskammaren Pokela. Genom luckorna i väggen kan man följa med vad som händer i poliskammaren. Där pågår till exempel ett utvecklingsprojekt för en polisrobot, tipsar museets forskare Maritta Jokiniemi .

- I nya Pokela finns även barnens eget polishus, med bland annat en bilhall och ett häkte. Som tidigare får barnen klä på sig Pokelas polisoveraller, om de vill.

Den nya permanenta utställningen öppnar på sommaren

Polismuseet visar två specialutställningar. Specialutställningen för jubileumsåret Finland 100 Ordningen bryter samman 1917 fortsätter till 2020. Utställningen om polisutbildningens historia, Formellt behörig - Polisutbildningen 100 år , visas fram till hösten 2020 så, att utrymmet förnyas stegvis.

Förberedelserna och byggandet av den nya permanenta utställningen Polisen på plats! pågår under hela våren 2019. Utställningen ger en inblick i polisen som samhällsaktör från medeltiden till våra dagar. Utställningen visar såväl tidiga tingsstugor med sina piskpålar som nutida cyberkriminalitet. En viktig synvinkel är förändringen av relationen mellan polisen och medborgarna: hur man har uppfattat polisen och hurdan roll polisen har haft under de olika tidsperioderna.

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor