Polismuseet med på Polisens dag 31 augusti

Utgivningsdatum 15.8.2019 13.20

Lördagen den 31 augusti firas Polisens dag i hela landet. Polismuseet håller då öppet mellan klockan 12 och 17.

Museet förevisar den finländska polisens historia och polisens verksamhet från medeltiden till våra dagar. På den nya permanenta utställningen som öppnade i juni kan man exempelvis bekanta sig med häxjakt, förräderi och dagens cyberbrottslighet. Utställningen Polisen på plats! visar brott och olyckshändelser och till dem hörande berättelser från olika tidsperioder samt exempelvis en bödelsyxa från Kriminalmuseet.

Specialutställningen Formellt behörig - Polisutbildningen 100 år , som handlar om polisutbildningens historia, och specialutställningen för jubileumsåret för Finlands självständighet Ordningen bryter samman 1917 är också öppna.

- Besökarna kan spela ett brottsplatsspel där man utreder ett kassaskåpsinbrott. I ett virtuellt patrullbilsspel kan man testa sina kunskaper som hjälpförare i en polisbil. Det finns också mycket aktiviteter för barn i Pokela : på museets barnavdelning kan barnen bland annat dra på sig en polisuniform och sätta sig bakom ratten i en polisbil. Läsordningar delas ut till skolelever, berättar forskare Maritta Jokiniemi .

Polismuseet medverkar också på Polisens dag som anordnas av polisen i Inre Finland. En företrädare för museet håller ett föredrag om Tammerfors polisinrättnings historia (på finska). Där presenteras också föremål som knyter an till ämnet.

» Information om andra evenemang på Polisens dag finns på polisens webbplats

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor