Polismuseet fortsätter vara populärt - även nytt utlovas

Utgivningsdatum 4.1.2017 16.15

År 2016 hade Polismuseet nästan 30 000 besökare, vilket är ett nytt rekord i museets historia.

- År 2016 var ett lyckat år. Polismuseet har lyckats finna sin plats bland besöksmålen i Tammerfors. Vi hade till och med fler museibesökare än föregående år, då vi senast slog besökarrekordet. Sommaren lockade i synnerhet familjer till museet, berättar Polismuseets nya intendent Tiina Tuulasvaara-Kaleva .

På våren öppnas en ny utställning

År 2017 medför många nyheter vid Polismuseet. I början av januari inledde filosofie magister Tiina Tuulasvaara-Kaleva sitt jobb som ny intendent. Intendenten leder och utvecklar Polismuseets verksamhet samt verkar som chef för museiteamet. Tuulasvaara-Kaleva har arbetat som forskare vid Polismuseet sedan 2004.

I mars 2017 öppnas den nya specialutställningen Ordningen bryter samman 1917 - ”När hatet blev en dygd och hämnden en förtjänst” . Utställningen berättar om händelserna under året landet blev självständigt 1917, till följd av vilka Finland hamnade i en situation där det saknades en enhälligt godkänd ordningsmakt. Därtill ordnas på våren en ny webbutställning som med hjälp av fotografier presenterar polisverksamheten i det självständiga Finland.

Museets permanenta utställning som öppnades 2008 har delvis monterats ner för att ge rum åt specialutställningen.

- I museet finns mycket att se och uppleva, även om en del av utställningslokalerna har reserverats för att bygga upp den nya utställningen. Den populära specialutställningen Maktmedel och krävande situationer fortsätter till slutet av 2017. Även barnavdelningen Pokela erbjuder som vanligt allehanda saker för unga att göra: där kan barnen till exempel klä sig i riktiga polisuniformer och leka med polisleksaker.

Polismuseet finns i Tammerfors i anslutning till Polisyrkeshögskolan och är öppet för allmänheten igen från och med den 10 januari.

» Se museets öppettider

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor