Nytt på webbplatsen: webbutställning om uniformerna

Utgivningsdatum 23.5.2016 15.36

Hur såg polisuniformen ut i början av Finlands självständighet? Vilken var gentlemannapolisens uniform? När tog man i bruk fältoverallen hos ordningspolisen?

Dessa frågor får Polismuseet ofta och nu finns svaren i den nya webbutställningen. Utställningen Från knäbyxor till overall - Finska polisuniformer genom tiderna presenterar utvecklingen av polisuniformen från 1800-talet till idag.

- I webbutställningen finns bilder och texter över till exempel olika overaller, kördräkter, huvudbonader, skor samt uniformsrockar. Polisuniformens utveckling kan följas längs en tidslinje eller enligt tema, berättar Polismuseets forskare Panu Rissanen .

Från militär till praktisk stil

De första bestämmelserna om dräkterna för polisväsendets tjänstemän gavs på 1800-talet. Polisens arbete började bli mera yrkesmässigt i slutet av 1800-talet i städer och samtidigt började polisuniformerna bli mera enhetliga och de fick militära drag.

- Tyngdpunkten i vår webbutställning är i speciellt i 1900-talet, då politiska förändringar och en aktiv strävan att utveckla uniformen ledde till att den ändrades allt oftare. Från den militära stilen övergick man till att betona att den fungerade i praktiken.

» Bekanta dig med webbutställningen Från knäbyxor till overall - Finska polisuniformer genom tiderna

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor