Nytt på museet: lev dig in i rollen som brottsutredare och utred en kassaskåpsstöld

Utgivningsdatum 20.2.2019 12.39

Värdefulla smycken har stulits ur guldsmedsbutikens kassaskåp. Hittar du ledtrådarna, får du fram viktig information vid förhör, listar du ut vem som är skyldig?

Hos Polismuseet tas den 26 februari i bruk ett virtuellt spel där museibesökarna kan lösa en påhittad stöld ur ett kassaskåp.

- Spelarna löser fallet med hjälp av förstärkt verklighet (AR): de letar ledtrådar med surfplatta, förhör misstänkta personer och försöker lista ut vem som är skyldig. Av spelarna krävs slutledningsförmåga och omdöme, på samma sätt som av riktiga brottsutredare, säger museets forskare Maritta Jokiniemi .

I utformningen av spelet deltog även Polamk och tekniska universitetet

Brottsplatsspelet kan spelas ensam eller tillsammans med en eller två kompisar. Det är även möjligt att följa med spelet utanför rummet. Spelet passar inte för de allra minsta museibesökarna, eftersom spelarna måste kunna läsa och följa anvisningarna för spelet. Brottsplatsspelet rekommenderas för personer över 12 år. Yngre personer kan spela spelet tillsammans med en vuxen.

- Helt lätt är inte vårt brottsplatsspel, utan det innebär en verklig utmaning för spelarna. Till exempel har personal på Polismuseet misslyckats med att hitta den skyldige då de testat spelet, avslöjar Maritta Jokiniemi.

Idén till museets nya spel kom från ett lärdomsprov vid Polisyrkeshögskolan. Spelet har skapats av studerande vid en projektkurs i programvaruteknik vid Tammerfors tekniska universitet.

Polismuseet finns i Hervanta i Tammerfors i anslutning till Polisyrkeshögskolan. Museet är öppet för alla och inträdet är fritt.

» Bekanta dig även med museets polispatrullspel

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor