Nytt på museet: följ med polispatrull 501 och testa dina färdigheter som polis

Utgivningsdatum 18.5.2018 10.02

Märkte du någonting konstigt i den mötande bilens registeruppgifter? Svängde bilen framför dig i förbjuden körriktning? Hur många poäng skulle du få som hjälpförare i polisbilen?

Polismuseet bjuder nu på en ny körupplevelse med en polisbil. Ett observationsspel har byggts i en polisbil med hjälp av 360-videofotografering. Museibesökaren får vara hjälpförare och observera omgivningen med hjälp av virtuella glasögon.

Hjälpförarens uppgift i spelet är att under patrullkörningen lägga märke till trafikförseelser, viktiga radiomeddelanden och registeruppgifter samt annat som är väsentligt för polisens arbete. En spelare åt gången får följa med patrull 501. De övriga museibesökarna kan följa körningen på skärmen bak i polisbilens transportutrymme.

- Polisens materiel och särskilt polisbilarna har alltid varit de mest populära föremålen på vår utställning och besökarna har önskat att också få sätta sig vid ratten. Denna körupplevelse är alltså ett svar på besökarnas önskningar, berättar intendent Tiina Tuulasvaara-Kaleva .

- Det passar bra att spelet tas i bruk på den internationella museidagen som firas den 18 maj, säger Tuulasvaara-Kaleva nöjt.

Spelet lämpar sig för museibesökare i alla åldrar. Spelets språk är finska, men det går bra att följa spelet även om man inte förstår finska.

Polismuseet finns i Hervanta i Tammerfors i anslutning till Polisyrkeshögskolan. Museet är öppet för alla och det är gratis inträde.

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor