Kriminalmuseet blir en del av Polismuseet - föremålen visas nu även för den stora allmänheten

Utgivningsdatum 11.4.2019 15.32

En avrättningsyxa från 1700-talet, föremål som har koppling till kända brott och mordundersökningar och en omfattande samling konstförfalskningar - allt detta blir en del av Polismuseets kollektion i och med sammanslagningen av Polismuseet och Kriminalmuseet i april 2019.

Kriminalmuseet, som driver verksamhet i Centralkriminalpolisens lokaler i Vanda, vittnar om brottsundersökningens och kriminalitetens historia. Museiutställningen blir kvar hos Centralkriminalpolisen, men Polismuseet ansvarar i fortsättningen även för Kriminalmuseets samlingar och utställningar.

- Av säkerhets- och dataskyddsskäl är Kriminalmuseet inte öppet för den stora allmänheten, men i fortsättningen kan vem som helst bekanta sig med föremålen och historierna kring dem som en del av Polismuseets utställningar, berättar intendent Tiina Tuulasvaara-Kaleva vid Polismuseet.

- Utställningen Polisen på plats!, som öppnar i juni, kommer att omfatta föremål som ingått i Kriminalmuseets kollektioner, som till exempel en avrättningsyxa från 1700-talet och en bomb som hittades under en husrannsakan hos Eugen Schauman . Fler kollektioner som hör till Kriminalmuseet kommer att visas inom några år när vi öppnar en utställning om förfalskad konst.

Polisens äldsta museum

Kriminalmuseet inrättades 1937 i utbildningssyfte i anslutning till Kriminalcentralen: där visade man hur brott hade begåtts, hurdant material som undersökts och hur man kommit fram till lösningar i undersökningarna. Från 1955 har Kriminalmuseet varit en del av Centralkriminalpolisen.

Museets kollektioner omfattar hjälpmedel vid brott, undersökningsmaterial, prov från brottsplatser, brottsundersökningsredskap och -anordningar samt fotografier. Det finns cirka 5 000 föremål och cirka 16 000 fotografier.

Polismuseet grundades år 2004 och museets första utställning i de egna lokalerna i Hervanta, Tammerfors, öppnades för allmänheten 2008. Polismuseet förevisar den finländska polisens historia och polisens verksamhet från medeltiden till våra dagar.

Kriminalmuseets föreståndare, assessor Viljo Wathén undersöker fingeravtryck år 1955. Wathéns färgstarka guidningar var kända för att orsaka en del besökare illamående.

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor