Gratis guidningar för allmänheten under tre höstkvällar

Utgivningsdatum 23.9.2024 16.02

Hösten 2024 ordnar Polismuseet tre gratis guidningar för allmänheten kvällstid. Två guidningar är på finska och en på engelska.

Den första kvällsguidningen är den 1 oktober och då visas de bästa bitarna av Polismuseets båda utställningar. Under rundturen får du bekanta dig med utställningen Polisen på plats! och höra om finska polisens historia från medeltiden till idag. Under guidningen får du också bekanta dig med utställningen Maja och Mörkö, det vill säga du får lära dig mig om polisens fordonshistoria och nuläge.

Den andra kvällsguidningen äger rum den 29 oktober – en rundtur bland Polismuseets utställningar med engelskspråkig guidning. Temat för den tredje kvällsguidningen den 19 november är ”Från källargömmor till utställning”. Under rundturen berättar guiden om uppkomsten till Polismuseets samlingar och bakgrunden till föremålen som finns utställda.

Kvällsguidningarna börjar klockan 17.30. Rundturerna riktar sig till vuxna och rymmer upp till 25 personer.

Under datumen för kvällsguidningarna är museet öppet klockan 10–19.

Polismuseet Startsidans stor nyhet Tammerfors