Formellt behörig? - Ny utställning i Polismuseet om förändringarna i polisutbildningen

Utgivningsdatum 22.2.2018 11.05

Skulle du klara polisutbildningens konditionstester eller intelligenstester? Hur undervisades motorcykelpoliserna på 1980-talet? Vem mördade Ville i Polisinstitutet i Otnäs, Esbo?

De här och många andra retsamma frågor får du svar på i Polismuseets nya specialutställning som öppnas för allmänheten fredagen den 23.2.2018.

Det har i år gått hundra år sedan den statliga polisutbildningen inleddes och Statens polisskola inrättades. Utställningen Formellt behörig - Polisutbildningen 100 år berättar om hur den finländska polisutbildningen har utvecklats från 1800-talet fram till våra dagar.

Från ”skogen” till yrkeshögskola

Utställningens namn Formellt behörig hänvisar till förändringarna i polisens behörighetskrav.

- I början av självständighetstiden kom konstaplarna direkt från ”skogen” och jobbade utan polisutbildning under ledning av en äldre polis. Fortfarande under 1960-talet gick poliserna endast en manskapskurs på några månader, berättar Polismuseets forskare Juha Vitikainen.

- Kraven steg när Statens polisskola flyttade från Sveaborg till Polisinstitutet som grundades i Esbo 1961. År 1974 flyttades aspirantutbildningen till Tammerfors och då behövde kvinnor inte längre särskilt tillstånd för att söka in till Polisens kurscentral.

Hela polisutbildningen koncentrerades 2008 till Tammerfors, när Polisskolan i Hervanta och Polisyrkeshögskolan i Esbo slogs samman. Numera avlägger alla nya poliser yrkeshögskoleexamen: polisens grundexamen blev 2014 en yrkeshögskoleexamen. Samtidigt omvandlades befälsexamen till en högre yrkeshögskoleexamen.

Både att se på och uppleva

I utställningen Formellt behörig presenteras polisutbildningens historia särskilt ur aspirant- och manskapsutbildningens perspektiv. Museibesökaren får till exempel ta sig en titt på förhållandena i polisskolan på Sveaborg och se humoristiska tuschritningar som gjordes där. I utställningen får besökarna höra polisstuderandes och lärares minnen, se gamla undervisningsfilmer och följa med hur en mordutredning i Polisinstitutet i Otnäs i Esbo framskrider.

- Besökarna får också utmana sig själva i intelligenstester och bekanta sig med konditionstesterna i det nuvarande urvalsprovet, utlovar Juha Vitikainen.

Polismuseet är beläget i Hervanta i Tammerfors i samband med Polisyrkeshögskolan. Museet är öppet för alla och det är gratis inträde till det.