Evenemang i Polismuseet på Polisens dag den 26 augusti

Utgivningsdatum 23.8.2017 9.28

Kom och bekanta dig med Polismuseet på Polisens dag! Temadagen firas lördagen den 26 augusti och då är museet öppet klockan 12–17.

Utöver den permanenta utställningen visas två specialutställningar på museet. Specialutställningen Maktmedel och krävande situationer berättar om polisens användning av maktmedel förr i tiden och i dag. Självständighetsjubileumsårets specialutställning Ordningen bryter samman 1917 tar med museigästen genom händelserna under det kaotiska år då Finland föddes.

Polisstuderande ordnar program för barn och vuxna

I Polismuseet klockan 14.00–16.00 finns polisstuderande på plats och berättar om polisutbildningen samt ger råd om hur man kan skydda sig mot internetbedrägeri. Dessutom visar de en polisbil. För familjen yngsta medlemmar ordnas trevligt pyssel, bl.a. ansiktsmålning. Polislejonet kommer och hälsar på barnen.

I barnens poliskammare Pokela kan familjens småttingar klä sig i riktiga polisuniformer och pröva på olika polisuppgifter. Som minnen av museibesöket får besökarna ta med sig en läsordning, ett polisbilskort, en polismössa och ett juniorkonstapelkort försett med eget fingeravtryck.

Besökarna kan dela sina upplevelser av museibesöket på sociala medier med beteckningen @Poliisimuseo eller #Poliisimuseo.

» Information om händelser på polisens dag finns på polisens webbplats

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor