Besöksrekord och ny webbutställning vid Polismuseet

Utgivningsdatum 19.1.2018 13.41

2017 var återigen ett rekordår för Polismuseet: antalet besökare var närmare 31 500. Antalet var det största i museets historia hittills. 2016 var antalet besökare 29 700.

Framför allt på sommaren kom särskilt många besökare till Polismuseet, som ligger i Tammerfors i anknytning till Polisyrkeshögskolan. Dragplåstret var jubileumsårets utställning Ordningen bryter samman 1917 , som öppnades i maj och där det fanns saker att se på och uppleva för hela familjen.

- Vår styrka är att utställningen erbjuder något att se på och även aktiviteter för alla åldrar, gläder sig Polismuseets forskare Maritta Jokiniemi .

Även de nya utställningar som öppnar i år kommer att vara upplevelserika.

- I utställningen om den finska polisutbildningens olika skeden, Formellt behörig - Polisutbildningen 100 år , har våra museigäster möjlighet att bland annat pröva på räckhäv och se på unika filmer från polisutbildningens begynnelse. En annan sak som är på kommande i år är att besökarna med virtuella glasögon kommer att ha möjlighet att titta på en upplevelserik åktur i en polisbil.

I Polismuseet pågår också som bäst planeringen inför en ny permanent utställning 2019.

Nytt på Polismuseets webb: en utställning om hur polisens yrke och image har utvecklats under 100 års tid

Webbutställningen Polisen i det självständiga Finland berättar om hur polisens yrke och yrkesskicklighet har utvecklats under de senaste hundra åren. Till utställningen har fler än 100 foton samlats ihop och de bildar en helhet över hur polisens arbetsbild har förändrats. Ändå finns det något gemensamt som har funnits med i konstaplarnas arbete från decennium till decennium: störningar som uppstått på grund av medborgarnas berusning samt andra sociala problem. Polisen har utfört den övervakning som de har ålagts av lagstiftaren: ibland väldigt strikt och ibland mer överseende.

I början av självständigheten var poliserna fruktade tjänstemän medan de i dag tryggar medborgarnas vardag och åtnjuter medborgarnas förtroende i hög grad. Grunden för polisens nuvarande servicekultur skapades på 1950-talet när man började betona konstaplarnas vänlighet, tillgänglighet och vägledning av medborgarna. I takt med förändringar i arbetsmetoder, redskap, utrustning, utbildning och lagstiftning har yrkeskåren utvecklats till att bli en mångsidig tjänstemannakår som arbetar under de föränderliga förhållandena i samhället. Polisyrkets popularitet och uppskattning är i dag exceptionellt hög: över 90 % av medborgarna anser att finska polisen är en pålitlig och opartisk myndighet.

Webbutställningen kompletterar jubileumsårets utställning Ordningen bryter samman 1917 på Polismuseet. Den skapar en bild av händelserna under det år när Finland blev självständigt och särskilt om vilken betydelse en polis som åtnjuter medborgarnas förtroende har i ett organiserat samhälle.

» Bekanta dig med webbutställningen på adressen http://poliisi100.fi/sv .

» Polismuseets öppettider och utställningar

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor