Aktuellt på Polismuseet: nya utställningar om polisen och dess utbildning under hundra års tid

Utgivningsdatum 8.11.2017 12.21

På Polismuseet förbereds som bäst två nya utställningar. I december öppnas webbutställningen Polisen i det självständiga Finland och i början av 2018 invigs en utställning om polisutbildningen, som fyller 100 år.

Från fruktade ämbetsmän under tider av oro till betrodda väktare i vardagen

Webbutställningen Polisen i det självständiga Finland , som öppnas i december, utgör ett komplement till Polismuseets nuvarande utställning Ordningen bryter samman 1917 - När hatet blev en dygd och hämnden en förtjänst . För hundra år sedan var poliserna fruktade ämbetsmän, numera är de väktare i vardagen som i stor omfattning åtnjuter medborgarnas stöd. Webbutställningen är en kärnfull presentation av hur polisen i Finland utvecklats från kaoset i början av självständigheten till dagens situation. Ett hundratal fotografier har sammanställts till en intressant helhet på webben för att skildra hur polisens arbetsuppgifter och det samhälle de utförs i har förändrats.

Hur skulle du klara dig på polisskolans urvalsprov?

Nästa år är det hundra år sedan den statliga polisutbildningen inleddes och Statens polisskola grundades. Under hurdana förhållanden studerade man i landets första polisskola på Sveaborg? Blev Ville mördad i kulissklassen på Polisinstitutet i Otnäs? Hur utbildades motorcykelpoliser på 1980-talet?

Svar på dessa och många andra intressanta frågor står att finna i utställningen Formellt behörig - Polisutbildningen 100 år , som invigs på Polismuseet i början av 2018.

- I utställningen berättar vi om utvecklingen från den tidiga yrkesinriktade polisundervisningen i slutet av 1800-talet till dagens polisutbildning, säger Juha Vitikainen , som står för utställningens innehåll.

Den nya utställningen berättar om hurdan polisutbildningen varit och hur den ordnats. Den belyser också utifrån vilka kriterier och med vilka metoder nya poliser har rekryterats genom tiderna.

- I den mångsidiga utställningen hörs både polisstudenternas och lärarnas röster. Museibesökarna kan lyssna på memoarer, titta på gamla undervisningsfilmer och utmana sig själva genom att testa hur de skulle ha klarat sig på urvalsprov från förr i världen, avslöjar Vitikainen.

Är du tillräckligt lång för att bli polis? Hur många pull-ups orkar du med? Och hur är det med läskunnigheten? Testa dig själv på Polismuseet i vår! Museet ligger intill Polisyrkeshögskolan i Tammerforsstadsdelen Hervanta.

» Mer information om Polismuseets öppettider och utställningar

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor