Aktuellt på Polismuseet: att bygga en utställning och miniatyrpolisbilar

Utgivningsdatum 10.11.2014 0.00

Förberedelserna på Polismuseet inför utställningen Maktmedel och krävande situationer som öppnas i april 2015 är på god väg. Den nya specialutställningen berättar om ordningspolisens användning av maktmedel genom tiderna och i dag. Dessutom presenteras bland annat polisens specialenhet Karhu, terror­bomb­gruppen samt hur polisen hanterar folkmassor.

- Polisens användning av maktmedel är i dag noggrant reglerad och är långt ifrån det som visas i underhållningsvärlden, säger forskare Tiina Tuulasvaara-Kaleva .

- På utställningen berättar vi till exempel om polisens utbildning i användning av maktmedel och hur den utvecklats. Andra teman är bland annat taktisk förhandling och psykisk hantering av krävande situationer. Det kommer också att finnas interaktiva utställningsföremål på utställningen: museibesökaren kommer att få pröva på hur det är att flytta 80 kg tung docka som ingår i inträdesprovet till Polisyrkeshögskolan.

I december ställs små polisbilar ut

I början av december ställer man ut i museets entréhall miniatyrpolisbilar ur Polismuseets samlingar. Museibesökare har ofta önskat att leksaksbilarna ställs ut, och nu uppfylls denna önskan.

Polismuseet är öppet normalt också under tiden specialutställningen byggs. Besökarna kan bekanta sig med den permanenta utställningen 900 års polishistoria i Finland . På barnavdelningen, polisstationen Pokela, finns det massor att göra för barnen. Där kan de klä sig i polisuniform och känna hur det känns att hamna i Pokelafinkan. Alla barnbesökare får som minne en polismössa.

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor