900 år av polisens historia presenteras vid Polismuseet

Utgivningsdatum 18.9.2008 0.00

Det riksomfattande Polismuseet slår upp sina dörrar för allmänheten måndagen den 22 september. Polismuseet finns i anslutning till Polisyrkeshögskolan i Tammerfors och håller efter öppningen öppet vardagar kl. 10-15. Museet har ingen inträdesavgift.

Polismuseet behandlar polisens historia i Finland och gör polisens verksamhet känd för den stora allmänheten. Museet stöder dessutom polisens utbildnings- och forskningsverksamhet. Museet ansvarar t.ex. för undervisnings- och publikationsverksamhet, och med i planerna finns även regionala specialutställningar.

- Polismuseet har två viktiga verksamhetsområden: museet bevarar och förvaltar polisens historia för polisförvaltningens behov, men är samtidigt polisens skyltfönster mot allmänheten. Verksamhetsidén stämmer väl överens med Polisyrkeshögskolans allmänna roll som center för utbildning, forskning och utveckling i polisbranschen, konstaterar Polisyrkeshögskolans rektor Seppo Kolehmainen.

Man hoppas att polismuseet befäster sin ställning som ett intressant besöksmål i Tammerfors.

- Målet är att museet ska ha 20 000-30 000 besökare om året. Det finns att se och uppleva för både män och kvinnor, skolgrupper och äldre, nuvarande och blivande poliser. Vi önskar att museet ska bli ett favoritmål t.ex. för klassresor, säger Polismuseets intendent Aimo Aitasalo.

Polisarbetet från medeltiden till modern tid

Polismuseets basutställning ger för första gången en enhetlig förevisning av det finska polisväsendets historia för den stora allmänheten. Utställningen berättar om den finska polisens unika utveckling under 900 års tid: ända från det medeltida Sveriges östra landskap till de olika verksamhetsområdena för dagens polis. Utställningen omfattar allt ifrån uniformer till fortskaffningsmedel samt hundratals intressanta fotografier och sällsynta filmer.

- Basutställningen bygger liksom hela Polismuseets verksamhet på samarbetet mellan olika parter. Polisens historia har tecknats ned på olika håll i Finland redan innan Polismuseet grundades. Museet hade inte kunnat byggas utan hela polisorganisationens stöd och sakkunskap, säger Aitasalo.

Förutom basutställningen har Polismuseet utrymmen för tillfälliga utställningar. Utställningarna byts ut 1-2 gånger om året och består såväl av museets egen produktion som av samlingar från andra delar av världen. Polismuseets första tillfälliga utställning består av fotografier av kommissarie Sami Hätönen.

Barnens polisstation Pokela

En permanent del av Polismuseet är barnens polisstation Pokela som riktar sig till daghems- och skolgrupper samt familjer.

På polisstationen får barnen själva pröva på polisens olika arbetsuppgifter, det finns t.ex. en kunddisk och en finka, och så kan de klä sig i Pokelas polisuniform. Polisens olika arbetsuppgifter presenteras bl.a. av trafikpoliserna Tapio Jarru och Aina Valpas.

Nyheter Polismuseet Press meddelande importerat från gamla sidor