Navigointivalikko

900 vuotta poliisin historiaa Suomessa sisältö

900 vuotta poliisin historiaa Suomessa

Poliisimuseon ensimmäinen perusnäyttely oli nimeltään 900 vuotta poliisin historiaa Suomessa. Se toi ensimmäistä kertaa yleisön eteen kotimaisen poliisitoiminnan koko tarinan keskiajalta nykypäivään.

Yleisnäkymä 900 vuotta poliisin historiaa Suomessa -näyttelyyn, kuvattu katon rajasta. Kuvassa museovierailijoita kiertelemässä vitriinien välissä, tilassa näkyy muun muassa valokuvia ja poliisin työhön liittyviä esineitä.

Kuva Poliisimuseo

Kerroimme näyttelyssä poliisihistoriasta kronologisesti sekä esittelimme poliisin tehtävät ja viestivälineet omina kokonaisuuksinaan.

Esillä oli esineistöä univormuista kulkuvälineisiin sekä satoja mielenkiintoisia valokuvia ja harvinaisia filmejä.

Museovieras sai esimerkiksi istahtaa mustanmaijan penkille, ihmetellä Suomen ensimmäistä lottokonetta ja tutustua vanhaan rikostutkimuslaboratorioon.

Näyttely oli esillä syksystä 2008 syksyyn 2018.

Näyttelyssä oli esillä pommirobotti ja katosta köydellä roikkuva Karhu-ryhmän poliisinukke.

Kuva Poliisimuseo