Vuoden avoinna ollut Poliisimuseo kutsuu kaikki syksyn tapahtumiinsa

Julkaisuajankohta 21.9.2009 0.00
Uutinen

Tampereen Hervannassa sijaitseva Poliisimuseo avasi ovensa yleisölle 22. syyskuuta vuonna 2008. Poliisimuseo perustettiin keväällä 2004. Vuonna 2008 museo sai omat tilat Poliisiammattikorkeakoulun yhteyteen.

Ensimmäisen vuoden aikana Poliisimuseossa on käynyt 16 500 vierasta. Poliisimuseon intendentti Aimo Aitasalo kertoo, että museossa on vieraillut muun muassa päiväkoti- ja koululaisryhmiä, eläkeläisiä, perhematkailijoita, poliiseja ja yritysvierailijoita.

- Varsinkin luokkaretkiaika toukokuussa oli vilkasta. Ensimmäisen aukiolovuoden kokemukset ovat olleet rohkaisevia.

Syksyllä Tampereen päivä ja koululaisten museopäivä

Poliisimuseo on auki Tampereen päivänä, sunnuntaina 4. lokakuuta 2009 kello 12−16. Tampereen päivänä vierailijoilla on jälleen uutta nähtävää, sillä taiteilija Heikki Helakorven yli 300 pienen poliisiauton kokoelman helmet ovat esillä Poliisimuseossa. Vuoden 2008 Tampereen päivänä Poliisimuseo saavutti yhden kävijähuipuistaan.

Lokakuun 6.−9. Poliisimuseossa vietetään koululaisten museopäivää , ja koululais- ja opiskelijaryhmille järjestetään ilmaisia opastuksia.

Näyttelyt johdattavat poliisin ja poliisikoirien historiaan

Poliisimuseon perusnäyttely 900 vuotta poliisin historiaa Suomessa antaa kokonaiskuvan Suomen poliisin toiminnasta ja historiasta keskiajalta nykypäivään asti. Perusnäyttelyssä kävijä voi muun muassa tutustua juopporekeen, poliisimoottoripyörään ja muihin poliisin eri aikoina käyttämiin kulkuneuvoihin, katsella filmejä poliisitoiminnasta ja nähdä, miltä poliisin pommirobotti näyttää. Lapsille suunnatussa poliisikamari Pokelassa lapset voivat pukea päälleen oikeanmalliset poliisihaalarit ja kokeilla poliisina oloa.

Perusnäyttelyn lisäksi museossa on 1−2 kertaa vuodessa vaihtuvia näyttelyitä. Kesäkuun 2010 loppuun asti esillä oleva "Haista ite" - Suomen poliisikoirat 100 vuotta johdattaa museovierailijat Suomen poliisikoiratoiminnan historiaan.

Poliisimuseo on kaikille avoin ja maksuton museo.

Poliisimuseo Tiedote tuotu vanhoilta sivuilta Uutinen