Uutta museossa: eläydy rikostutkijaksi ja selvitä kassakaapin varkaus

Julkaisuajankohta 20.2.2019 12.38

Koruliikkeen kassakaapista on varastettu arvokkaita koruja. Löydätkö johtolangat, saatko kuulustelussa selville tärkeitä tietoja, hoksaatko syyllisen?

Poliisimuseossa otetaan käyttöön 26.2. virtuaalinen peli, jossa museokävijät voivat kokeilla kuvitteellisen kassakaappivarkauden selvittämistä.

- Pelaajat ratkovat tapausta lisätyn todellisuuden (AR) avulla: etsivät tabletilla vihjeitä, kuulustelevat epäiltyjä ja yrittävät päätellä syyllisen. Pelaajalta vaaditaan päättelykykyä ja harkintaa, ihan kuin oikealta rikostutkijaltakin, kertoo museon tutkija Maritta Jokiniemi .

Pelisuunnittelussa mukana myös Polamk ja teknillinen yliopisto

Rikospaikkapeliä voi pelata yksin tai 1 - 2 kaverin kanssa. Peliä voi myös seurata huoneen ulkopuolelta. Ihan pienimmille museovieraille peli ei sovi, sillä pelaajan pitää osata lukea pelin ohjeet ja noudattaa niitä. Rikospaikkapeliä suositellaan yli 12-vuotiaille, ja sitä nuoremmat voivat pelata yhdessä aikuisen kanssa.

- Aivan helppo tämä rikospaikkapeli ei ole, vaan se tarjoaa todella haastetta varkauden selvittelijöille. Esimerkiksi Poliisimuseon henkilökunta ei päätellyt syyllistä oikein peliä kokeillessaan, Maritta Jokiniemi paljastaa.

Idea museon uutuuspeliin tuli Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijan opinnäytetyöstä, ja pelin ovat rakentaneet Tampereen teknillisen yliopiston ohjelmistotekniikan projektikurssin opiskelijat.

Poliisimuseo sijaitsee Tampereen Hervannassa Poliisiammattikorkeakoulun yhteydessä. Museo on kaikille avoin, ja sinne on vapaa pääsy.

» Tutustu myös museon partioajopeliin