Uudistusten vuosi takana - Poliisimuseossa yli 29 000 kävijää

Julkaisuajankohta 7.1.2020 13.36

Uudistusten vuosi takana - Poliisimuseossa yli 29 000 kävijää

Poliisimuseossa vieraili yli 29 000 kävijää vuonna 2019. Kävijämäärä pysyi samalla tasolla kuin aikaisempina vuosina, vaikka museo oli avoinna vain 11 kuukautta uudistustöiden takia. Suosituin vierailuaika museossa oli tuttuun tapaan heinäkuu.

- Uusi perusnäyttely Poliisi paikalla! avautui kesäkuussa. Näyttelyn valmistelua ja rakennustöitä tehtiin koko alkuvuosi, mutta pystyimme silti pitämään museon lähes koko ajan yleisölle avoinna. Näyttelytiloja tosin jouduttiin osin eristämään, ja rakennustöiden aikana on muutenkin aina poikkeusolot. Siksi vuoden 2019 kävijämäärä on meille todella iloinen asia, sanoo intendentti Tiina Tuulasvaara-Kaleva .

- Olemme tyytyväisiä siihen, että uusi näyttely on otettu hyvin myönteisesti vastaan. Museolle on erittäin tärkeää, että kävijät ovat tyytyväisiä vierailuunsa: silloin olemme onnistuneet.

Saavutettavuus ja esteettömyys erityisteemoja

Poliisimuseon toiminnallinen tila eli TOTI-tila sai joulutauon aikana uutta ilmettä. TOTI-tila muodostaa oman kokonaisuuden, jonne on koottu vieraille elämyksiä ja kokemuksia. Tilasta löytyvät lasten poliisikamari Pokela, virtuaalinen partioajopeli, rikospaikkapeli, ”peliluola” ja kino.

- Poliisikamari Pokelan suosio jatkuu, ja on ilahduttavaa, että olemme saavuttaneet suosiota lähialueen lapsiperheiden, koulujen ja päiväkotien keskuudessa. Voi jopa sanoa, että meillä on vakiovieraita. Kävijöitä ilahduttaa Pokelan lisäksi ”peliluola”, jonne on tulossa perinteisiä lautapelejä ja interaktiivisia pelejä. Ihan kaikki ei ole valmiina vielä alkuvuodesta, mutta vuoden mittaan lisäämme tarjontaa.

Yksi tärkeä tavoite vuodelle 2020 on saavutettavuuden ja esteettömyyden lisääminen.

- Haluamme tarjota entistä enemmän koettavaa ja elämyksiä myös erityisryhmiin kuuluville vieraille. Poliisimuseoon on tulossa esille poliisin varusteita, joita vieraat saavat koskea ja tutkia. Myös opasteita ja kulkemista helpottavia tarroja lisätään, mikä helpottaa esimerkiksi näkövammaisten kulkemista museossa, Tiina Tuulasvaara-Kaleva kertoo.