Poliisimuseossa tehtiin koronavuonna kävijäennätys heinäkuussa

Julkaisuajankohta 5.1.2021 15.18

Poliisimuseossa vieraili yli 20 000 kävijää vuonna 2020. Kävijämäärä on hyvä, vaikka vuosi oli haasteellinen koronavirusepidemian vuoksi.

- Valmiuslain tultua voimaan museo oli suljettuna 17.3. alkaen kesäkuun alkuun asti. Kun museo avautui, teimme kesäsesongin kävijäennätyksen heinäkuussa, yli 6 500 vierasta. Loppuvuodesta tuli jälleen uusia kävijämäärärajoituksia, ja olemme joutuneet pitämään kiinni tiettyjä osia näyttelytiloista. Kasvomaskien käyttöä on edellytetty niin henkilökunnalta kuin museovierailta, kertoo intendentti Tiina Tuulasvaara-Kaleva.

Yksi tärkeä tavoite vuodelle 2020 oli saavutettavuuden ja esteettömyyden lisääminen, koska myös erityisryhmiin kuuluville museovieraille halutaan tarjota entistä enemmän koettavaa ja elämyksiä.

- Avasimme Saa koskea -seinän maaliskuun alussa. Tosin näin koronan aikana avautuminen ei ollutkaan ihan paras mahdollinen, mutta seinä toimii myös ihan katselemallakin. Seinään olemme lisänneet tekstit myös pistekirjoituksella, sillä kosketeltavia esineitä ovat toivoneet nimenomaan näkövammaiset. Lisäksi ilmainen ääniopas palvelee kaikki museovieraitamme ja siihen saimme joulutauon aikana valmiiksi kulunohjaustarrat, mitkä helpottavat näkövammaisten liikkumista museotiloissa, iloitsee Tuulasvaara-Kaleva.

Verkkosisällöt monipuolistuvat edelleen

Verkkosisältöjen monipuolisuus nousi entistä tärkeämpään rooliin, kun museoihin ei päässyt fyysisesti vierailemaan. Poliisimuseon uusi virtuaalikierros tarjoaa mahdollisuuden tutustua Poliisi paikalla! -perusnäyttelyyn ja sinne on lisätty tietoa näyttelyn mielenkiintoisista yksityiskohdista. Kierros täydentyy draamallisella kuunnelmalla alkuvuodesta 2021.