Poliisimuseon suosio jatkuu - uuttakin luvassa

Julkaisuajankohta 4.1.2017 15.22

Poliisimuseossa kävi vuonna 2016 lähes 30 000 vierasta, mikä on jälleen uusi ennätys.

- Vuosi 2016 oli meille onnistunut. Poliisimuseo on onnistunut ottamaan paikkansa Tampereen käyntikohteiden joukossa. Museovieraita oli jopa enemmän kuin edellisvuonna, jolloin viimeksi tehtiin kävijäennätys. Kesäaika houkutteli varsinkin perheitä tutustumaan museoon, kertoo Poliisimuseon uusi intendentti Tiina Tuulasvaara-Kaleva .

Keväällä avautuu uusi näyttely

Vuonna 2017 Poliisimuseossa nähdään monia uudistuksia. Tammikuun alussa työnsä aloitti uusi intendentti, filosofian maisteri Tiina Tuulasvaara-Kaleva. Intendentti johtaa ja kehittää Poliisimuseon toimintaa sekä toimii museotiimin esimiehenä. Tuulasvaara-Kaleva on työskennellyt Poliisimuseon tutkijana vuodesta 2004 alkaen.

Maaliskuussa 2017 avautuu uusi Järjestys romahtaa 1917 - "Kun viha muuttui hyveeksi ja kosto ansioksi" -erikoisnäyttely. Näyttely kertoo itsenäistymisvuoden 1917 tapahtumista, joiden seurauksena Suomi ajautui tilanteeseen, jossa ei ollut yhtä, yhteisesti hyväksyttyä tahoa järjestyksen pitoon. Lisäksi keväällä valmistuu uusi verkkonäyttely, joka esittelee valokuvin itsenäisen Suomen poliisin toimintaa.

Vuonna 2008 avattu museon perusnäyttely on purettu osittain uuden erikoisnäyttelyn tieltä.

- Museossa riittää katsottavaa ja koettavaa, vaikka näyttelytiloja on osin varattu uuden näyttelyn rakentamiseen. Suosittu Voimaa ja vaativia tilanteita -erikoisnäyttely jatkuu vuoden 2017 loppuun. Myös lastenosasto Pokela tarjoa totutusti pikkuvieraille monenlaista tekemistä: Pokelassa lapset voivat esimerkiksi pukea päälleen poliisiunivormun ja leikkiä poliisileluilla.

Poliisimuseo sijaitsee Tampereella Poliisiammattikorkeakoulun yhteydessä ja on avoinna yleisölle jälleen 10.1. alkaen.

» Katso museon aukioloajat