Poliisimuseo mukana Poliisikoulutus 100 -juhlavuodessa ja Poliisin päivässä

Julkaisuajankohta 15.8.2018 16.38

Valtiollisen poliisikoulutuksen alkamisesta ja Valtion poliisikoulun perustamisesta tulee syyskuussa 2018 kuluneeksi sata vuotta. Myös Poliisimuseo on mukana juhlavuoden tapahtumissa.

Museo on avoinna Poliisiammattikorkeakoulun (Polamk) Avoimet ovet -tapahtuman aikana lauantaina 8.9. kello 10 - 17. Poliisikoulutuksen historiaan voi tutustua Muodollisesti pätevä - Poliisikoulutus 100 vuotta -näyttelyssä, johon järjestetään tapahtumapäivänä ilmaiset yleisöopastukset kello 12, 12.30, 14 ja 14.30 (samaan aikaan opastukset myös Järjestys romahtaa 1917 -näyttelyyn) . Erikoisnäyttelyssä museovieraat pääsevät kurkistamaan esimerkiksi Suomenlinnan poliisikoulun oloihin ja seuraamaan murhatutkimuksen etenemistä Espoon Otaniemen Poliisiopistossa. Näyttelyssä voi kuunnella poliisiopiskelijoiden ja opettajien muistelmia, katsoa vanhoja opetusfilmejä sekä tutustua nykyisiin valintakokeisiin kuuluviin kuntotesteihin.

Polamkin Avoimet ovet -tapahtuma on suunnattu koko perheelle. Päivän aikana voi muun muassa tutustua poliisin kalustoon, poliisikoiratoimintaan ja rikostutkintaan sekä seurata drone-lennätyksiä. Vieraat voivat myös tehdä kierroksen Polamkin harjoituskaupungissa ja kokeilla turvavyösimulaattorissa, miltä tuntuu pyörähtää auton kanssa ympäri. Perheen pienimmille on oma tehtävärasti, jossa voi suorittaa dekkaripassin. Ohjelmalavalla esiintyy Polamkin opiskelijoiden bändi.

» Avoimien ovien päivän tarkka ohjelma ja lisätietoa juhlavuoden muista tapahtumista: polamk.fi/poliisikoulutus100

Syyskuussa julkaistaan historiantutkijoiden tekemä tutkimustyö suomalaisen poliisikoulutuksen vaiheista. Historiateos Muodollisesti pätevä? Poliisikoulutus itsenäisessä Suomessa avaa uudesta näkökulmasta poliisikoulutuksen historiaa osana muuttuvaa yhteiskuntaa. Teos tulee saataville sähköisesti Poliisimuseon verkkosivuille Poliisihistoria -osioon.

Tervetuloa museoon myös Poliisin päivänä 25.8.

Lauantaina 25.8. vietetään valtakunnallista Poliisin päivää. Poliisimuseo on silloin avoinna kello 12 - 17.

Perusnäyttelyn lisäksi museossa on erikoisnäyttelyt Järjestys romahtaa 1917 ja Muodollisesti pätevä - Poliisikoulutus 100 vuotta . Museossa voi tutustua myös 360-videoinnin avulla toteutettuun partioajopeliin ja lastenosasto poliisikamari Pokelaan , jossa on muun muassa lasten oma poliisiauto ja putka. Perheen pienimmät voivat pukeutua oikeaan poliisiunivormuun ja kokeilla erilaisia poliisin tehtäviä.

» Tietoa muista Poliisin päivän tapahtumista poliisin verkkosivuilla