Poliisimuseo avoinna Tampereen päivänä

Julkaisuajankohta 30.9.2009 0.00

Poliisimuseo on avoinna yleisölle Tampereen päivän kunniaksi sunnuntaina 4. lokakuuta kello 12 - 16. Lisäksi museon ovet ovat auki normaalisti lauantaina kello 12 - 17 ja tiistaista perjantaihin kello 10 - 15. Runsaan vuoden yleisölle avoinna ollut Poliisimuseo sijaitsee Tampereen Hervannassa Poliisiammattikorkeakoulun yhteydessä. Museoon ei ole pääsymaksua.

Poliisimuseossa riittää nähtävää niin pienille kuin isommillekin museovieraille. Tampereen päivänä kävijät voivat ihailla esimerkiksi taiteilija Heikki Helakorven yli 300 pienen poliisiauton kokoelman helmiä , jotka ovat esillä Poliisimuseon aulassa. Näytillä on pieniä poliisiautoja muun muassa Kiinasta, Venäjältä ja Yhdysvalloista.

Poliisimuseon perusnäyttelyssä 900 vuotta poliisin historiaa Suomessa käydään läpi Suomen poliisin historiaa keskiajalta nykypäivään asti. Näyttelyssä voi muun muassa istahtaa mustassamaijassa, tutustua eri aikojen poliisiunivormuihin ja katsella filmejä poliisitoiminnasta. Poliisikamari Pokelassa nuoremmat museovieraat voivat pukea päälleen poliisihaalarit ja kokeilla poliisina olemista.

Erikoisnäyttelyssä "Haista ite" - Suomen poliisikoirat 100 vuotta voi perehtyä esimerkiksi poliisikoirien hankintaan, koulutukseen ja erikoispoliisikoirien tehtäviin.