Noitavainoista kyberrikollisuuteen - Poliisimuseon uusi perusnäyttely kuvaa poliisin työn muutosta

Julkaisuajankohta 12.6.2019 11.02

Mitä teki kyytirättäri, entä huoltopoliisi? Milloin Suomessa aloittivat ensimmäiset nettipoliisit? Poliisimuseon uusi Poliisi paikalla! -perusnäyttely vastaa näihin ja moniin muihin kysymyksiin.

Torstaina 13.6. avautuvassa näyttelyssä museovieras voi muun muassa istahtaa käräjäkiville mestauskirveen viereen ihmettelemään entisajan ankaraa oikeuskäytäntöä ja järjestyksenpitoa. Esillä ovat niin noitavainot, henkirikokset, valtionpetokset kuin nykypäivän kyberrikollisuuskin.

Vaikka poliisin työ on muuttunut vuosisatojen aikana, jotkut asiat ovat pysyneet samankaltaisina.

- Jo Turun poliisikamarin konstaapeleita 1800-luvulla työllistivät umpihumalaiset juhlijat ja vallattomasta hevoskärryillä ajelusta määrättiin sakkoja. Nykyään poliisin hälytystehtävissä joka toiseen liittyy asiakkaan humalatila ja liikennevalvonta on edelleen keskeinen poliisin tehtävä, kertoo museon tutkija Juha Vitikainen .

Sen sijaan poliisin suhtautumisessa kansalaisiin on tapahtunut todella iso muutos: vielä itsenäisyyden alussa konstaapelit kävelivät tiukan näköisinä kadulla ja valvoivat järjestystä. Turha jutustelu kansalaisille ja hymyileminen eivät sopineet konstaapelin käytökseen.

Myös Rikosmuseon esineistöä esillä

Poliisin työn muutosta kuvataan uudessa näyttelyssä "rikollisen maiseman" eli eri aikakausien rikos- ja onnettomuustapausten kautta. Rikokset, onnettomuudet ja poliisin asiakkaiden elämän nurja puoli sijoittuvat näyttelytilaan rakennettujen teiden, katujen ja kujien varsille.

- Esimerkiksi poikkeamalla Kyyneltenkujalle näkee laittomiin abortteihin sekä ihmis- ja huumekauppaan liittyvää materiaalia. Näyttely nostaa esille myös nykyihmistä ihmetyttäviä asioita: miksi kadulla maleskelusta sai ennen vanhaan huomautuksen tai miksi irtolaislakia valvoneet huoltopoliisit tarkkailivat ja pidättivät homoseksuaaleja?

Poliisi paikalla! -näyttelyssä on esillä myös Rikosmuseon esineistöä. Rikosmuseo ei ole turvallisuus- ja tietosuojasyistä avoinna suurelle yleisölle, mutta nyt kuka tahansa voi päästä tutustumaan joihinkin Rikosmuseon kiinnostaviin esineisiin ja niihin liittyviin tarinoihin.

Nähtävää ja koettavaa koko perheelle

Poliisimuseo on kaikille avoin ja ilmainen museo Tampereella. Museo esittelee Suomen poliisin historiaa ja poliisin toimintaa keskiajalta nykypäivään asti.

Lapsivieraille tarkoitettu poliisikamari Pokela uudistui alkuvuonna. Pokelassa on esimerkiksi lasten oma poliisitalo, jossa on autohalli ja putka. Tuttuun tapaan lapset voivat halutessaan pukea Pokelan poliisihaalarit päällensä.

Isommille vieraille Poliisimuseossa on rikospaikkapeli , jossa selvitetään kassakaappimurto. Virtuaalilaseilla toimivassa partioajopelissä pääsee mittaamaan taitojaan poliisiauton apukuskina.

Uusi perusnäyttely sopii kaikenikäisille museovieraille.