Museossa uusi tehtävävihko lapsille: Etsi rosvo poliisikissan kanssa

Julkaisuajankohta 4.4.2023 12.12
Vierekkäin kaksi piirroshahmoa kissasta, jolla on poliisihattu päässään. Toisessa kuvassa kissa näyttää pohtivalta ja hänelle on piirretty ajatuskupla, jossa on iso kysymysmerkki. Toisessa kuvassa kissa tähyilee jotakin kauempana olevaa.
Piirrokset: Kristian Huitula

Poliisimuseossa vierailevat lapset voivat nyt harjoitella poliisitaitoja etsimällä kuvitteellisen rosvon jättämiä jälkiä museon tiloista.

Jos vierailet Poliisimuseossa lapsen kanssa, ota aulapalvelusta mukaanne museokierrokselle tehtävävihko "Etsi rosvo poliisikissa Aamun kanssa".

– Vihkon tehtäviä suorittamalla lapset tutustuvat museon esineisiin ja samalla myös poliisin työhön ja sen historiaan. Kun lapsi on löytänyt museon tiloista kaikki rosvon jättämät jäljet eli kirjaimet, numerot ja erikoismerkit, hän saa selville salakoodin, kertoo tutkija Maritta Jokiniemi.

– Jos lapsi osaa lukea, hän voi suorittaa tehtäviä yksinkin, mutta rosvon jälkiä voi etsiä ja bonustehtäviä suorittaa myös vaikka koko perhe yhdessä. Perheen pienimmät voivat etsiä museosta pieniä kissantassujälkiä ja Aamu-kissan piirroskuvia, jos kirjainten ja numeroiden tunnistaminen tuntuu liian vaikealta.

Tehtävävihkon suorituksiin ja rosvon jälkien etsimiseen saatte tarvittaessa apua aulapalvelun henkilökunnalta. Heiltä voitte myös tarkistaa oikeat vastaukset.

Lapsille monenlaista tekemistä

Poliisimuseossa on lapsiperheille ja -ryhmille monenlaista katsottavaa ja koettavaa. Museon tärkein paikka lasten mielestä on varmasti poliisikamari Pokela eli lasten oma osasto. Siellä lapset voivat esimerkiksi hypätä pienen poliisiauton rattiin ja pukeutua Pokelan poliisihaalareihin.

– Testatkaa Pokelassa myös esimerkiksi Robo-Kyttää ja tutustukaa sarjakuvaseinään, jossa esittelemme Pokelan poliisikamarin väen. Työtehtävissä ovat muun muassa liikennepoliisi Tapio Jarru, vanhempi konstaapeli Tiina Reipas, järjestyspoliisi Panu Pamppu ja lupatoimiston sihteeri Siiri Leimasin.

Perusnäyttelyn yhteydessä olevasta toiminnallisesta tilasta eli TOTI-tilasta löydätte paljon tekemistä, esimerkiksi rikospaikkapelin, kosketeltavien esineiden seinän ja ”peliluolan”.

Poliisimuseo Tampere