Muodollisesti pätevä? - Poliisimuseossa uusi näyttely poliisikoulutuksen muutoksista

Julkaisuajankohta 22.2.2018 11.04

Selviäisitkö poliisikoulutuksen kuntokokeista tai "palikkatestistä"? Miten opetettiin moottoripyöräpoliiseja 1980-luvulla? Kuka murhasi Villen Espoon Otaniemen Poliisiopistossa?

Näihin ja moniin kutkuttaviin kysymyksiin löytyy vastaus Poliisimuseon uudesta erikoisnäyttelystä, joka avautuu yleisölle perjantaina 23.2.2018.

Valtiollisen poliisikoulutuksen alkamisesta ja Valtion poliisikoulun perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta. Muodollisesti pätevä - Poliisikoulutus 100 vuotta -näyttely kertoo suomalaisen poliisikoulutuksen kehittymisestä 1800-luvun lopulta näihin päiviin.

"Pystymetsästä" ammattikorkeakouluun

Näyttelyn nimi Muodollisesti pätevä viittaa poliisin pätevyysvaatimusten muutoksiin.

- Itsenäisyyden alussa konstaapelit "tulivat pystymetsästä" ja työskentelivät ilman poliisikoulutusta vanhemman poliisin ohjauksessa. Vielä 1960-luvulle asti poliisit kävivät vain parin kuukauden pituisen miehistökurssin, kertoo Poliisimuseon tutkija Juha Vitikainen .

- Vaatimukset nousivat, kun Valtion poliisikoulu muutti Suomenlinnasta vuonna 1961 Espooseen perustettuun Poliisiopistoon. Vuonna 1974 kokelaskoulutus siirtyi Tampereelle, jolloin naiset eivät enää tarvinneet erillistä lupaa pyrkiä Poliisin kurssikeskukseen.

Koko poliisikoulutus keskitettiin vuonna 2008 Tampereelle, kun Hervannassa sijaitseva Poliisikoulu ja Espoon Poliisiammattikorkeakoulu yhdistyivät. Nykyään kaikki uudet poliisit suorittavat amk-tutkinnon: poliisin perustutkinto muuttui vuonna 2014 ammattikorkeakoulututkinnoksi. Samalla päällystötutkinto muuttui ylemmäksi ammattikorkeakoulututkinnoksi.

Sekä katsottavaa että koettavaa

Muodollisesti pätevä -näyttelyssä esitellään poliisikoulutuksen historiaa erityisesti alokas- ja miehistökoulutuksen näkökulmasta. Museovieras pääsee kurkistamaan esimerkiksi Suomenlinnan poliisikoulun oloihin ja tutustumaan siellä tehtyihin humoristisiin tussipiirustuksiin. Näyttelyssä voi kuunnella poliisiopiskelijoiden ja opettajien muistelmia, katsoa vanhoja opetusfilmejä sekä seurata murhatutkimuksen etenemistä Espoon Otaniemen Poliisiopistossa.

- Kävijät pääsevät myös haastamaan itsensä "palikkatestissä" ja tutustumaan nykyisiin valintakokeisiin kuuluviin kuntotesteihin, Juha Vitikainen lupaa.

Poliisimuseo sijaitsee Tampereen Hervannassa Poliisiammattikorkeakoulun yhteydessä. Museo on kaikille avoin, ja sinne on vapaa pääsy.

» Muodollisesti pätevä - Poliisikoulutus 100 vuotta -näyttelyn verkkosivu