Järjestys romahtaa 1917 -näyttely aukeaa Poliisimuseossa

Julkaisuajankohta 4.5.2017 11.00

Itsenäistymisen juhlavuoden erikoisnäyttely Järjestys romahtaa 1917 - Kun viha muuttuu hyveeksi ja kosto ansioksi avautuu yleisölle perjantaina 5.5.2017.

Näyttely kertoo Suomen itsenäistymisvuoden tapahtumista ja erityisesti siitä, mikä merkitys kansalaisten luottamusta nauttivalla poliisilla on järjestäytyneessä yhteiskunnassa.

Vuosi 1917 oli täynnä poliittista agitaatiota ja huhupuhetta, jota levitettiin tosiasioista piittaamatta. Venäjän maaliskuisen vallankumouksen jälkeen suomalaisilla ei ollut yhteistä käsitystä siitä, kenellä on valta pitää järjestystä yllä. Maa jakautui, ja vastakkaiset ryhmät alkoivat perustaa kaarteja huolehtimaan omasta turvallisuudestaan.

Poliisimuseon intendentti Tiina Tuulasvaara-Kaleva näkeekin näyttelyn ajankohtaisena myös nyky-Suomen yhteiskunnallisessa tilanteessa.

- Toivon, että näyttelyn avulla ihmiset ymmärtäisivät, mihin jyrkkä vastakkainasettelu voi pahimmillaan johtaa, Tuulasvaara-Kaleva sanoo.

Erikoisnäyttelyssä luodaan myös katsaus siihen, miten Suomen poliisi on kehittynyt itsenäisyyden alun sekasorrosta nykypäivään: sata vuotta sitten poliisit olivat pelättyjä virkamiehiä, nyt kansalaisten luottamusta nauttivia arjen turvaajia. Itsenäisen Suomen poliisin vaiheisiin perehdytään vielä tarkemmin verkkonäyttelyssä, joka avautuu loppuvuodesta.

Näyttelyssä on esillä myös harvinaisia poliisin virkapukuja, kuten venäläistämistoimien aikaan sortoa symboloinut niin sanottu Bobrikovin puku ja Porvooseen salaa syksyllä 1917 perustetun Saksaniemen poliisikoulun asetakki.

Itsenäistymisen juhlavuoden erikoisnäyttely on avoinna vuoden 2019 loppuun saakka.