Ajankohtaista Poliisimuseossa: tulossa uutuusnäyttelyt poliisista ja poliisikoulutuksesta sadan vuoden aikana

Julkaisuajankohta 8.11.2017 12.20
Uutinen

Poliisimuseossa on käynnissä kahden uuden näyttelyn valmistelu. Joulukuussa avautuu verkkonäyttely Itsenäisen Suomen poliisi ja alkuvuodesta 2018 näyttely 100 vuotta täyttävästä poliisikoulutuksesta.

Maamme poliisin kehitys sekasorron ajan pelätyistä virkamiehistä luotetuiksi arjen turvaajiksi

Joulukuussa valmistuva Itsenäisen Suomen poliisi -verkkonäyttely täydentää Poliisimuseossa jo esillä olevaa näyttelyä Järjestys romahtaa 1917 - Kun viha muuttui hyveeksi ja kosto ansioksi. Sata vuotta sitten poliisit olivat pelättyjä virkamiehiä, tänään laajasti kansalaisten luottamusta nauttivia arjen turvaajia. Verkkonäyttely on tiivis esitys siitä, miten Suomen poliisi on kehittynyt itsenäisyyden alun sekasorrosta nykypäivään. Verkkoon on koottu kiinnostavaksi kokonaisuudeksi noin 100 valokuvaa kuvaamaan poliisin työnkuvan ja toimintaympäristön muutosta.

Miten museovieras pärjäisi poliisikoulun pääsykokeissa?

Ensi vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta valtiollisen poliisikoulutuksen käynnistymisestä ja Valtion poliisikoulun perustamisesta. Millaisissa olosuhteissa opiskeltiin maamme ensimmäisessä poliisikoulussa Suomenlinnassa? Murhattiinko Ville Espoon Otaniemen Poliisiopiston lavasteluokassa? Miten koulutettiin 1980-luvun moottoripyöräpoliiseja?

Näihin ja moniin muihin kutkuttaviin kysymyksiin vastaa Poliisimuseossa alkuvuodesta 2018 avautuva näyttely Muodollisesti pätevä - Poliisikoulutus 100 vuotta .

- Siinä kerromme, miten 1800-luvun lopun varhaisesta poliisin ammatillisesta opetuksesta on tultu tämän päivän poliisikoulutukseen, lupaa näyttelyn sisällöstä vastaava tutkija Juha Vitikainen .

Uutuusnäyttely antaa tietoa, millaista poliisikoulutus on ollut ja miten se on järjestetty ja kertoo, millaisin perustein ja menetelmin poliiseja eri aikoina on rekrytoitu.

- Monipuolisessa näyttelyssä kuuluu niin poliisiopiskelijoiden kuin opettajien ääni. Museokävijät voivat kuunnella muistelmia, katsoa vanhoja opetusfilmejä ja haastaa itsensä: näyttelyvieraat pääsevät nimittäin kokeilemaan, miten itse pärjäisivät vanhan ajan valintakokeissa, Vitikainen paljastaa.

Riittääkö museokävijän pituus poliisiksi? Montako leukaa jaksaa vetää? Ja miten on lukutaidon laita? Sen voi selvittää Poliisimuseossa ensi vuonna. Museo sijaitsee Tampereen Hervannassa Poliisiammattikorkeakoulun yhteydessä.

» Lisätietoa Poliisimuseon aukioloajoista ja näyttelyistä

Poliisimuseo Tiedote tuotu vanhoilta sivuilta Uutinen