Ajankohtaista hero

Sisälletyt portletit

Uutiset otsikko

Sisältöjulkaisija

null Poliisimuseossa valmisteilla näyttely taiderikosten tutkinnasta

Poliisimuseossa valmisteilla näyttely taiderikosten tutkinnasta

Julkaisuajankohta 16.9.2020 19.37

Mitä ovat taiderikokset ja miten niitä selvitetään? Miten taideväärennöksiä myydään ja ketkä väärennettyä taidetta ostavat?

Poliisimuseossa avautuu keväällä 2021 Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa -näyttely, joka esittelee keskeisiä Suomessa tehtyjä taiderikoksia ja niiden poliisitutkintaa.

- Suomalaisessa taiderikollisuudessa korostuvat taideväärennökset ja niillä tehtävä kauppa. Rikolliseen taidekauppaan kytkeytyy väärennösten lisäksi petoksia, rahanpesua ja kavalluksia. Taiderikoksilla voi olla kytköksiä myös järjestäytyneeseen rikollisuuteen, kertoo tutkija Juha Vitikainen Poliisimuseosta.

- Taiderikosten vahinkojen suuruus on merkittävä: vuodesta 2009 alkaen laskettuna taiderikosten kokonaisrikosvahingot ovat Suomessa olleet lähes 20 miljoonaa euroa. Suomessa paljastuneet vyyhdet ovat olleet 2000-luvulla laajimmat koko Euroopassa.

Esillä ”Gallen-Kallelaa”, ”Schjerfbeckiä” ja ”Picassoa”

Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa -näyttelyssä yleisö pääsee näkemään väärennöksiä esimerkiksi Gallen-Kallelan, Schjerfbeckin, Picasson ja Légerin töistä. Kaikki teokset kuuluvat nykyään Poliisimuseon kokoelmiin. Alun perin ne on takavarikoitu poliisin esitutkinnan yhteydessä ja tuomittu valtiolle rikoksentekovälineinä.

Taiderikosnäyttely ei ole taidenäyttely, vaan se kertoo taiderikoksista ja niiden historiasta sekä poliisin ja taideasiantuntijoiden yhteistyössä tekemästä tutkinnasta. Samalla yleisö saa tietää esimerkiksi, miten väärennetyn työn voi erottaa aidosta tai mitkä ovat huijarimyyjien kikkoja taidekaupassa.

Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa -näyttely avautuu keväällä 2021.

Etusivun uutinen Tampere

Linkki uutisarkistoon

Tilaa uutiset sähköpostiisi infolaatikko

Tilaa uutiset sähköpostiisi

Voit tilata Poliisimuseon ja poliisin uutiset sähköpostiisi kaikille avoimesta tilauspalvelusta.

Uutisten tilauspalvelu poliisi.fi:ssä

Poliisimuseo some